Protecție temporară


PROTECŢIE TEMPORARĂ

În calitate de beneficiar al protecției temporare în Republica Moldova, aveți voie să rămâneți până la data de 01.03.2024 cu actul de identitate eliberat de Inspectoratul General pentru Migrații. Aplicarea pentru protecție temporară este gratuită, iar dacă cineva solicită bani sau favoruri, vă rugăm să o raportați la Linia Verde la 080001527.



CINE POATE SOLICITA PROTECŢIA TEMPORARĂ

  • POT SOLOCITA PROTECŢIE TEMPORARĂ
  • MEMBRII FAMILIEI
POT SOLOCITA PROTECŢIE TEMPORARĂ

a) cetățeni ucraineni cu domiciliul în Ucraina înainte de 24 februarie 2022;

b) cetățeni ucraineni care se aflau pe teritoriul Republicii Moldova dinaintea datei de 24 februarie 2022;

c) apatrizii și resortisanții țărilor terțe, altele decât Ucraina, care beneficiau de protecție internațională sau de o protecție națională echivalentă în Ucraina înainte de 24 februarie 2022 și care nu se pot întoarce în condiții de siguranță în țară sau regiunea lor de origine;

d) membrii de familie ai persoanelor menționate supra.

MEMBRII FAMILIEI
  • soțul/ soția susținătorului reîntregirii familiei;
  • partener - resortisant al statului terț/apatrid care conviețuiește cu o persoană menționată la punctul 1, lit. a, b), c) și împreună cu care are cel puțin un copil;
  • copiii minori necăsătoriți, indiferent dacă sunt din căsătorie, din afara căsătoriei sau adoptați conform legii naționale din țara de origine;
  • persoană aflată la întreţinerea titularului, inclusiv din motive de dizabilitate sau medicale;
  • părinții aflați la întreținerea titularului sau a soțului/soției acestuia;
  • persoanele asupra căruia este instituită tutela sau curatela.

Pentru a solicita protecție temporară, persoana trebuie să se afle pe teritoriul Republicii Moldova.

Este un serviciu gratuit.


DOCUMENTE NECESARE

  • DOCUMENTE NECESARE
  • ACTE DE IDENTITATE
  • ACTE CE CONFIRMĂ ADRESA DE REŞEDINŢĂ ÎN RM.
DOCUMENTE NECESARE
  • Acte de identitate
  • Acte de stare civilă
  • Document ce confirmă adresa de domiciliu/reședință temporară în Republica Moldova
ACTE DE IDENTITATE

Pentru cetățeni ucraineni:

  • actul de identitate național (buletinul / card de identitate, pașaport intern, pașaport pentru călătorii), inclusiv cu termenul de valabilitate expirat;
  • certificat de identitate a cetățeanului Ucrainei, eliberat de Ambasada Ucrainei în Republica Moldova.

Pentru cetățeni ucraineni minori:

  • certificatul de naștere/certificatul ce atestă nașterea copilului eliberat de instituția medicală;
  • actul de identitate național (buletinul / card de identitate, pașaport intern, pașaport pentru călătorii), inclusiv cu termenul de valabilitate expirat;
  • certificat de identitate a cetățeanului Ucrainei, eliberat de Ambasada Ucrainei în Republica Moldova.

Pentru membrii de familie ai beneficiarului, după caz:

  • actul de identitate național valabil;
  • certificatul de căsătorie;
  • certificatele de naştere ale copiilor minori;
  • actul juridic încheiat în formă autentică care confirmă instituirea adopției, tutelei ori curatelei;
  • carnetul de pensionar

Pentru apatrizi și resortisanți ai țărilor terțe, altele decât Ucraina, care beneficiau de protecție internațională sau de o protecție națională echivalentă în Ucraina înainte de 24 februarie 2022:

  • act de identitate valabil, inclusiv cu termenul de valabilitate expirat după 24 februarie 2022, eliberat în conformitate cu dreptul ucrainean care atestă statutul și reședința legală în Ucraina înainte de 24 februarie 2022.
ACTE CE CONFIRMĂ ADRESA DE REŞEDINŢĂ ÎN RM.
  • declarația de primire în spațiul locativ de către proprietarul sau coproprietarii locuinței – persoană fizică; (modelul se anexează)
  • demersul de primire în spațiul locativ de către proprietarul sau coproprietarii locuinței – persoană juridică;
  • actul de proprietate asupra locuinţei, încheiat în condiţii de validitate prevăzute de lege şi înregistrat la organul cadastral;
  • bonul de repartiţie a locuinţei proprietate publică, pasibilă de privatizare în condițiile prevederilor legale, eliberat de autoritatea administraţiei publice locale (primărie) după data de 29 noiembrie 2015, sau, după caz, reconfirmat de autoritatea administraţiei publice locale (primărie) dacă a fost eliberat pînă la data de 29 noiembrie 2015, ori documentul justificativ eliberat de autoritatea administrației publice locale (primărie) prin care se stabilește dreptul de folosință asupra locuinței proprietate publică, pasibilă de privatizare;
  • contractul de locațiune, încheiat în condiţiile capitolului VIII din Legea nr. 75 din 30 aprilie 2015 cu privire la locuinţe, între beneficiarul de loc în cămin şi locator. În cazul cazării elevilor în căminele din subordinea instituţiilor de învățământ de stat – o copie a deciziei instituţiei de învăţămînt în a cărei gestiune se află căminul şi ordinul privind repartizarea locuinţei;
  • contractul de locaţiune sau sublocaţiune, încheiat în condițiile capitolului VIII din Legea nr.75 din 30 aprilie 2015 cu privire la locuințe;
  • contractul de leasing încheiat în condițiile prevederilor legale;
  • contractul de comodat încheiat în condițiile prevederilor legale;
  • hotărîrea instanţei judecătoreşti definitivă despre recunoaşterea dreptului de folosință asupra locuinței;
  • extrasul din Registrul de evidenţă a gospodăriilor populaţiei din localitatea respectivă ce atestă înregistrarea locuinței şi evidenţa membrilor gospodăriei ţărăneşti;
  • demersul administraţiei instituţiei de asistență socială, instituţiei medico-sanitare specializate, serviciului de plasament de tip familial sau de tip rezidențial, instituţiei penitenciare, unităţii militare, instituţiei de învăţămînt, inclusiv a celei din subordinea Ministerului Afacerilor Interne sau a Ministerului Apărării, centrelor de plasament, precum şi a altor instituţii specializate ce dispun de încăperi locuibile, în cazul în care pentru instalarea persoanelor nu este obligatorie încheierea contractului de locațiune.



CUM POATE FI SOLICITATĂ PROTECŢIA TEMPORARĂ

Puteți solicita protecție temporară urmând 2 pași: Efectuați o înregistrare pe pagina online;​​​​​​​ Prezentați-vă la oficiul ales cu actele de identitate în original.  

Primul pas

  1. deschideți pagina online protectietemporara.gov.md 
  2. trebuie să dispuneți de un număr de telefon moldovenesc pentru a primi parola de acces la formularul de înregistrare online.
  3. completați un singur formular per familie și introduceți în același formular toți membrii familiei împreună cu documentele lor de identitate.
  4. în cadrul completării formularului, se vor solicita informații privind: adresa de reședință din țara de origine, adresa de reședință din Republica Moldova, datele actelor de identitate deținute.
  5. va fi necesar să faceți poze ale actelor Dvs., pe care ulterior va trebui să le încărcați în formularul de pre-înregistrare.
  6. alegeți sediul Inspectoratului General pentru Migrație la care doriți să vă prezentați.
  7. stabiliți o programare, alegeți data și ora la care vă veți prezenta la sediul IGM. 
  8. la sfârșitul completării formularului, va fi generată o fișă care va confirma programarea dumneavoastră (ora, data, locația). IMPRIMAȚI sau SALVAȚI această fișă pentru a o aduce cu Dvs. în ziua interviului.

A-l doilea pas

  1. Vă prezentați împreună cu membrii familiei Dvs. și cu originalele tuturor documentelor solicitate la sediul selectat în ziua și la ora programată pentru finalizarea procedurii și obținerea documentului de identitate al beneficiarului de protecție temporară.
  2. În ziua programării, la sediul Inspectoratului General pentru Migrație:
  3. cererea dumneavoastră și actele prezentate vor fi verificate;
  4. veți fi preluat de un operator căruia va trebui să-i răspundeți la întrebări și să-i oferiți informații veridice despre dumneavoastră și membrii familiei Dvs.;
  5. veți prezenta operatorului, în original, următoarele documente: actul de identitate național (buletin/card de identitate, pașaport intern, pașaport pentru călătorii), certificat de identitate a cetățeanului Ucrainei, eliberat de Ambasada Ucrainei în Republica Moldova, certificat de naștere sau care atestă nașterea copilului eliberat de instituția medicală, documente de stare civilă. Actele menționate vor fi solicitate pentru fiecare membru de familie în parte;
  6. la operator veți fi fotografiat și se vor prelua amprentele digitale;
  7. la întrunirea condițiilor legale, operatorul IGM va perfecta și vă va înmâna un document de identitate al beneficiarului de protecție temporară pentru fiecare persoană, inclusiv minori.

INTREBARI FRECVENTE

Ce este protecția temporară în Republica Moldova?

Protecția temporară este o formă de protecţie cu caracter excepțional acordată pe teritoriul

Republicii Moldova, în cazul unui aflux masiv şi spontan de persoane strămutate care nu se pot

întoarce în ţara de origine.

Cine poate obține protecție temporară în Republica Moldova?

În Republica Moldova pot beneficia de protecție temporară următoarele categorii de

persoane:

a) cetățeni ucraineni cu reședința în Ucraina înainte de 24 februarie 2022;

b) cetățeni ucraineni care se aflau în Republica Moldova înainte de 24 februarie 2022;

c) apatrizii și resortisanții țărilor terțe, altele decât Ucraina, care beneficiau de

protecție internațională sau de o protecție națională echivalentă în Ucraina înainte de 24 februarie

2022 și care nu se pot întoarce în condiții de siguranță în țară sau regiunea lor de origine;

d) membrii familiei oricăruia dintre grupurile de persoane menționate a), b), c)

În acest sens se consideră că următoarele persoane fac parte dintr- o familie, în măsura în

care familia era deja prezentă şi îşi avea reşedinţa în Ucraina înainte de 24 februarie 2022,

indiferent de naționalitatea lor:

- soțul/ soția susținătorului reîntregirii familiei (căsătoriți conform legii);

- partener - resortisant al statului terț/apatrid care conviețuiește cu o persoană

menționată la litera a), b) și c) și împreună cu care are cel puțin un copil;

- copiii minori necăsătoriți, indiferent dacă sunt din căsătorie, din afara căsătoriei sau

adoptați conform legii naționale din țara de origine;

- persoana aflată la întreţinerea titularului, inclusiv din motive de dizabilitate sau

medicale;

- părinții aflați la întreținerea titularului sau a soțului/soției acestuia;

- persoanele asupra căruia este instituită tutela sau curatela.

De ce acte am nevoie pentru a solicita protecție temporară pe teritoriul Republicii Moldova?

Pentru a solicita protecție temporară trebuie să te afli în Republica Moldova și sa deții unul

din actele de identitate cum ar fi:

- pentru cetățeni ucraineni – actul de identitate național (buletinul / card de identitate,

pașaport intern, pașaport pentru călătorii), inclusiv cu termenul de valabilitate expirat, iar în

absența acestora, certificat de identitate a cetățeanului Ucrainei, eliberat de Ambasada Ucrainei în

Republica Moldova;

- pentru cetățeni ucraineni minori – certificatul de naștere/certificatul ce atestă

nașterea copilului eliberat de instituția medicală, actul de identitate național (buletinul / card de

identitate, pașaport intern, pașaport pentru călătorii), inclusiv cu termenul de valabilitate expirat,

certificat de identitate a cetățeanului Ucrainei, eliberat de Ambasada Ucrainei în Republica

Moldova;

- pentru apatrizi și resortisanți ai țărilor terțe, altele decât Ucraina, care beneficiau de

protecție internațională sau de o protecție națională echivalentă în Ucraina la data de 24 februarie

2022 – act de identitate valabil, sau cu termenul de valabilitate expirat după 24 februarie 2022,

eliberat în conformitate cu dreptul ucrainean care atestă statutul și reședința legală în Ucraina la

data de 24 februarie 2022;

- pentru membrii de familie ai persoanelor menționate la întrebarea 2, lit. a), b) și c)

– certificatul de căsătorie, certificatul de naştere, actul juridic care confirmă instituirea adopției,

tutelei ori curatelei.

Facebook
YouTube
Sari la conținut
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.