Inspectoratul General pentru Migrație (IGM) răspunde la top 5 întrebări frecvente adresate de străini la Linia Verde a IGM în ultima perioadă. Răspundem cu regularitate și facem claritate la subiectele care preocupă beneficiarii IGM.
- Unde se pot adresa străinii care vor să solicite azil?
Străinii care doresc să solicite azil trebuie să se adreseze personal la unul din sediile Direcțiilor regionale ale Inspectoratului General pentru Migrație sau alte autorității competente, cum ar fi Poliția de Frontieră din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, organele de poliție și instituțiile subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor sau subdiviziunile de detenție provizorie din cadrul organelor de drept.
- Cum pot obține statutul de apatrid?
Procedura de recunoaștere a statutului de apatrid poate fi inițiată din oficiu de către Inspectoratul General pentru Migrație sau la cererea persoanei care pretinde că nu are cetățenie. În funcție de caz, Inspectoratul General pentru Migrație va emite fie decizia privind recunoașterea statutului de apatrid, fie decizia privind respingerea cererii de recunoaștere a statutului de apatrid.
- Cum trebuie să fie certificatul de cazier judiciar apostilat/supralegalizat?
Lista statelor, entităților și autorităților teritoriale și modul de recunoaștere a actelor oficiale emise de către autoritățile altor state pentru a fi utilizate în Republica Moldova și a actelor oficiale emise de către autoritățile Republicii Moldova pentru a fi utilizate în străinătate poate fi accesate pe site-ul: https://mfa.gov.md/ro/content/lista-statelor-si-modul-de-recunoastere-actelor-oficiale
- Străinul cu permis de ședere este obligat să procure polița de asigurare medicală?
Inspectoratul General pentru Migrație recomandă procurarea poliței de asigurare medicală. Menționăm că străinii specificați la art. 2 alin. (1) lit. a) – c) din Legea privind integrarea străinilor, nr. 274/2011, încadrați în muncă în Republica Moldova în baza unui contract individual de muncă, încheiat în temeiul legislației Republicii Moldova, străinii titulari ai dreptului de ședere permanentă în Republica Moldova, precum și beneficiarii de protecție internațională au aceleași drepturi și obligații în domeniul asigurării obligatorii de asistență medicală ca și cetățenii Republicii Moldova.
Orice altă informație suplimentară, o puteți solicita la numărul 0800 99999.
- Am traversat ilegal frontiera de stat a Republicii Moldova, unde să mă adresez?
Dacă ați intrat pe teritoriul Republicii Moldova fără a trece printr-un punct de frontieră, trebuie să declarați această situație imediat la cel mai apropiat punct de trecere a frontierei de stat sau la una dintre subdiviziunile teritoriale ale Inspectoratului General al Poliției de Frontieră (IGPF).
Dacă vă aflați în municipiul Chișinău, vă puteți adresa direct la sediul IGPF de pe strada Petricani 19, unde veți primi îndrumările necesare.Această procedură este obligatorie și contribuie la soluționarea legală a situației dumneavoastră.
Dacă mai sunt și alte subiecte care vă preocupă, puteți apela operatorii Liniei Verzi IGM, la numărul 0 8000 2715, care vă vor ajuta să găsiți cea mai bună soluție.
