Această pagină oferă răspunsuri la cele mai frecvente întrebări în domeniul azilul și apatridia.
Persoanele care nu sunt considerate cetățeni ai nici unui stat, conform legislației acestora, sunt apatrizi/apatride.
Diferența principală dintre statutul de refugiat și protecția temporară se referă la natura protecției acordate și la condițiile în care sunt acordate aceste forme de protecție.
• Statutul de refugiat oferă protecție pe termen lung, bazată pe teama de persecuție din partea autorităților din țara de origine.
• Protecția temporară este o protecție de urgență acordată persoanelor afectate de situații de criză, cu o durată limitată și cu drepturi mai restrânse comparativ cu statutul de refugiat.
Dacă persoana se află în procedura de azil nu poate părăsi țara pe durata procedurii de examinare a cererii de azil, până când nu primește o decizie finală din partea autorităților competente. Dacă părăsește țara, se consideră că nu mai are nevoie de această protecție și procedura de azil poate fi încetată sau suspendată, există riscul de a pierde drepturile oferite ca solicitant de azil.
Străinii care doresc să solicite azil trebuie să se adreseze personal la unul din sediile Direcțiilor regionale ale Inspectoratului General pentru Migrație sau alte autorității competente, cum ar fi Poliția de Frontieră din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, organele de poliție și instituțiile subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor sau subdiviziunile de detenție provizorie din cadrul organelor de drept.
Procedura de recunoaștere a statutului de apatrid poate fi inițiată din oficiu de către Inspectoratul General pentru Migrație sau la cererea persoanei care pretinde că nu are cetățenie. În funcție de caz, Inspectoratul General pentru Migrație va emite fie decizia privind recunoașterea statutului de apatrid, fie decizia privind respingerea cererii de recunoaștere a statutului de apatrid.
Dacă te-ai întors în țară, statutul de beneficiar al protecției temporare poate fi verificat prin scanarea codului QR de pe actul de identitate care îl dețineți. Dacă documentul nu este valabil trebuie să urmați procedura de preînregistrare pentru a obține din nou protecție temporară.
Azil în Republica Moldova poate solicita orice cetățean străin sau apatrid care își manifestă voința de a solicita o formă de protecție.
Puteți părăsi Republica Moldova dacă nu ați obținut încă protecție temporară și ați decis să nu mai continuați cu cererea. Totuși, pentru a evita eventuale complicații legale, este recomandat să anunțați oficial autoritățile (IGM) despre retragerea cererii dumneavoastră. Dacă vreți să plecați în Uniunea Europeană, asigurați-vă că îndepliniți condițiile legale pentru a călători acolo (pașaport, viză, etc.) și că cunoașteți drepturile privind protecția internațională, în cazul în care decideți să solicitați azil.
Nu pot solicita protecție temporară:
Persoanele care nu se încadrează în condițiile HG nr. 21/2023
1. Cetățenii din țările care nu se află în criză;
2. Persoanele care reprezintă un pericol pentru securitatea statului;
3. Persoanele care au comis crime grave;
4. Persoanele care au statutul de refugiat într-o altă țară;
5. Persoanele care nu pot dovedi un risc semnificativ de persecuție sau pericol.
Cererea de renunțare trebuie să fie în scris, în care să explici clar motivele pentru care dorești să renunți la protecția temporară. Poți face acest lucru personal, la sediul IGM. În cerere, trebuie să menționezi datele tale personale (nume, prenume, numărul actului de protecție temporară etc.). Se admite depunerea cererilor de renunțare la protecție temporară din numele beneficiarilor de protecție temporară de către reprezentanții împuterniciți, cu anexarea procurii autentificate notarial, prin care persoana, în a cărui privință va avea lor reprezentarea, își va exprima voința expresă față de acțiunile pe care urmează să le întreprindă persoana care se împternicește de către acesta. Formularul cererii, poate fi descărcat, aici.
Dacă posezi permis de ședere în Republica Moldova, nu poți solicita protecție temporară, deoarece protecția temporară este un statut acordat în mod special persoanelor care nu au statut legal de ședere și care se află într-o situație de urgență, cum ar fi un conflict armat sau o criză masivă. Protecția temporară este destinată în principal refugiaților și persoanelor aflate în fața unui flux masiv de migranți din motive umanitare.
Pentru a primi ajutor financiar în Republica Moldova având protecție temporară, este important să te adresezi autorităților locale și organizațiilor care oferă suport pentru refugiați și solicitanți de protecție. Acestea pot oferi ajutoare sociale, sprijin pentru cazuri de urgență și integrare, dar și alte forme de suport financiar, în funcție de nevoile tale.
Linkuri utile:
Dacă o persoană beneficiază deja de protecție temporară într-un alt stat (cum ar fi Republica Cehă), aceasta poate rămâne protejată în acea țară, însă nu va putea solicita protecție temporară în alt stat, cum ar fi Republica Moldova, decât în cazul în care sunt îndeplinite anumite condiții.
Este important să îți actualizezi informațiile în baza de date a autorităților competente, în decurs de 10 zile trebuie să te prezinți la IGM cu dovezi ale noii adrese (de exemplu, un contract de închiriere, o factură recentă pentru utilități etc.)
Potrivit Legii nr. 270/2008 cu privire la azil sunt prevăzute doar 2 proceduri: administrativă și rapidă.
Administrativă: emiterea deciziei e de până la 6 luni;
Rapidă: după efectuarea interviului emiterea deciziei e până la 15 zile.
În Republica Moldova, procedurile de determinare a statutului de refugiat sunt reglementate prin Legea nr. 270/2008 cu privire la azil și prin reglementările interne ale IGM.
Orice cetățean străin sau apatrid care își manifestă voința de a solicita o formă de protecție, poate solicita azil.
Protecția temporară în Republica Moldova înseamnă o garanție legală de ședere și acces la drepturi esențiale pe o perioadă limitată. În acest context, străinul care optează pentru protecția temporară beneficiază de o perioadă de 30 de zile de la data programată pentru documentare efectivă. În cazul în care în această perioadă documentarea nu se finalizează, înregistrarea expiră și devine nulă.
Autorizarea trecerii a frontierei de stat, inclusiv ieșirea de pe teritoriului Republicii Moldova, este în competența Poliției de Frontieră. În cazul în care un străin a traversat ilegal frontiera Republicii Moldova, este esențial să se verifice dacă a fost finalizată procedura administrativă ce vizează această faptă și dacă nu există măsuri legale aplicate care să restricționeze dreptul de liberă circulație.
Pentru obținerea protecției temporare pentru un copil nou-născut, mai întâi, este necesar să perfectați certificatul de naștere, după care să urmați pașii privind mecanismul stabilit pentru obținerea protecției temporare în Republica Moldova
Protecția temporară este o formă de protecție cu caracter excepțional acordată pe teritoriul Republicii Moldova, în cazul unui aflux masiv și spontan de persoane strămutate care nu se pot întoarce în tara de origine.
Vă recomandăm să consultați categoriile de persoane care potrivit HG nr.21/2023 pot beneficia de acordarea protecției temporare în Republica Moldova.
Fiind deținător al unui drept de ședere aveți oportunitatea de a solicita prelungirea acestuia pe un nou termen. La întrunirea condițiilor legale veți beneficia de o ședere legală și continuă pe perioade bine determinate.
Dacă faceți parte din categoria persoanelor strămutate din Ucraina și căutați adăpost/cazare, Vă recomandăm să apelați Linia Verde a UNHCR (Agenția ONU pentru Refugiați) la nr. de telefon - 0 800 800 11.
Da, pentru aceasta este necesar să renunțați la cererea de azil și să solicitați protecție temporară.
Aveți drepturi și obligații prevăzute de legislația privind regimul juridic al străinilor în Republica Moldova - mai multe detalii găsiți pe pagina Inspectoratului General pentru Migrație (IGM), la rubrica „Imigrare”.
Puteți solicita protecție internațională dacă vă temeți de persecuție, dacă vi se încalcă grav sau sistematic drepturile omului sau dacă în țara sau regiunea dvs de origine are loc un conflict armat. În oricare dintre aceste situații, puteți solicita azil și puteți beneficia de informare, asistență și consiliere gratuită corespunzătoare. Detalii despre procedura de azil în Republica Moldova găsiți pe pagina web a IGM, la rubrica „Azil”.
Persoanele care sunt cazate în centrele de plasament temporar pentru persoanele aflate în dificultate vor prezenta un demers de primire în spațiu locativ, eliberat de administrația centrului.
Nu aveți nevoie de un avocat. Orice străin care dorește să își înregistreze statutul de beneficiar de protecție temporară poate fi ghidat gratuit la Linia Verde a Inspectoratului General pentru Migrație - 0800 015 27, sau Linia verde de răspuns pentru refugiați: 0800 800 11.
Totodată, puteți solicita suport și asistență juridică gratuită la Centrul de Drept al Avocaților (CDA): 060574848; 068828180.
Obținerea statutului de protecție temporară și eliberarea documentului de identitate sunt servicii absolut gratuite prestate de Inspectoratul General pentru Migrație.
Da, vă puteți întoarce oricînd în țara de origine.
Rețineți, documentul beneficiarului de protecție temporară nu înlocuiește pașaportul național.
Da. Puteți reveni pe teritoriul Republicii Moldova, atât timp cât durata protecției temporare nu a expirat și îndepliniți condițiile de intrare. La întoarcerea în Republica Moldova, veți continua să beneficiați de protecție temporară până la expirarea perioadei acesteia.
Pe durata acțiunii protecției temporare, cetățenilor ucraineni care vin direct din Ucraina li se va autoriza intrarea în Republica Moldova în temeiul unuia dintre următoarele acte:
1) pentru adulți – pașaport ordinar de plecări în străinătate, buletin/carte de identitate sau pașaport intern valabile;
2) pentru minori – pașaport ordinar de plecări în străinătate, buletin/carte de identitate, pașaport intern, inclusiv cu termenul de valabilitate expirat, precum și certificat de naștere sau certificat ce atestă nașterea copilului, eliberat de către instituția medicală.
Minorilor care se prezintă la frontiera de stat fără acte de identitate, cu acte de identitate expirate, deteriorate sau în cópii, le sunt aplicate procedurile stabilite prin Legea nr.140/2013 privind protecția specială a copiilor aflați în situație de risc și a copiilor separați de părinți.
Adulții care traversează frontiera de stat cu actul de identitate național (buletin/carte de identitate, pașaport intern) pot beneficia doar de o singură ieșire/intrare din/spre Ucraina.
Da. După înregistrare ca beneficiar de protecție temporară în Republica Moldova și eliberarea documentului de identitate, aveți dreptul să călătoriți liber în țările UE, dacă îndepliniți condițiile de călătorie.
Înainte de călătorie, verificați întotdeauna condițiile de intrare și documentele de care aveți nevoie, la ambasada statului unde doriți să călătoriți.
Rețineți că documentul de identitate al beneficiarului de protecție temporară, eliberat de Inspectoratul General pentru Migrație, este valabil doar pe teritoriul Republicii Moldova. Acesta nu este un document de călătorie și nu înlocuiește pașaportul național.
Da. Toți, beneficiarii de protecție temporară sunt obligați să se supună unui examen medical, din motive de sănătate publică. În cazul în care există motive serioase de a considera că starea dvs. de sănătate prezintă pericol pentru sănătate publică, veți fi îndreptat pentru a urma examenul medical obligatoriu gratuit.
În cazul în care nu aveți documente de identitate, atunci nu puteți beneficia de protecție temporară.
Pentru stabilirea statutului dumneavoastră juridic pe teritotiul Republicii Moldova, trebuie să vă adresați la Inspectoratul General pentru Migrație.
Dacă sunteți apatrid recunoscut pe teritoriul Ucrainei, conform legislației Ucrainei, atunci puteți depune o cerere prin care să solicitați protecție temporară pe teritoriul Republicii Moldova.
Solicitarea protecției temporare a persoanelor strămutate din Ucraina nu face referire la locul lor de reședință din Ucraina. Categoriile persoanelor care pot solicita protecție temporară sunt prevăzute în Hotărârea de Guvern privind acordarea protecției temporare și se referă la:
- cetățenii ucraineni cu reședința în Ucraina înainte de 24 februarie 2022;
- cetățenii ucraineni care se aflau pe teritoriul Republicii Moldova dinaintea datei de 24 februarie 2022;
- apatrizii și resortisanții țărilor terțe, altele decât Ucraina, care beneficiau de protecție internațională sau de o protecție națională echivalentă în Ucraina înainte de 24 februarie 2022 și care nu se pot întoarce în condiții de siguranță în țară sau în regiunea lor de origine;
- membrii familiei oricăruia dintre grupurile de persoane menționate mai sus.
Cererea trebuie să fie completată folosind caracterele alfabetului latin. Totuși, sunt examinate toate cererile, indiferent de alfabetul folosit de solicitant.
Documentul de identitate al beneficiarului de protecție temporară conține numărul de identificare de stat (IDNP) atribuit persoanei în Republica Moldova. Datele din document se vor regăsi și în baza de date a „Registrului de stat al populației”. Respectiv, acestea pot fi utilizate ca dovadă a șederii legale a persoanei în Republica Moldova.
Documentul de identitate al beneficiarului de protecție temporară nu înlocuiește pașaportul național.
Nu. Numărul de telefon poate fi folosit doar o singură dată în sistemul de înregistrare
Beneficiarul de protecție temporară este obligat să se supună fotografierii și înregistrării dactiloscopice. Înregistrarea dactiloscopică (amprentarea) va fi efectuată doar pentru persoanele adulte (cu vârsta de 18 ani și mai mult).
Toate persoanele care solicită un document de beneficiar al protecției temporare trebuie să fie prezente în ziua și ora stabilită pentru documentare, inclusiv copiii.
Fiecare membru al familiei inclus în formularul de preînregistrare va primi un document de identitate al beneficiarului de protecție temporară.
În cazul în care ați primit refuz la acordarea protecției temporare, vă puteți adresa pentru consiliere la Centrul de integrare pentru străini, din cadrul IGM, sau la A.O. „Centrul de Drept al Avocaților”. Dacă nu sunteți de acord cu decizia luată pe cazul dumneavoastră, puteți depune o sesizare către Inspectoratului General pentru Migrație, pentru a primi un răspuns oficial.
Puteți selecta din variantele propuse online „Proprietate închiriată”, indiferent dacă închiriați spațiul contra cost sau locuiți gratuit, împreună cu familia-gazdă.
Protecția temporară este o formă de protecţie cu caracter exceptional, acordată pe teritoriul Republicii Moldova, în cazul unui aflux masiv şi spontan de persoane strămutate care nu se pot întoarce în ţara de origine. Protecția temporară produce efect asupra persoanei de la data manifestării voinței de a beneficia de acest tip de protecție.
Procedura de azil este mai complexă, conține mai multe etape procedurale, presupune o analiză individuală a cazului și adesea durează mai mult. De asemenea, pe perioada procedurii de azil, aveți obligația de a preda documentul de călătorie și de a nu părăsi teritoriul Republicii Moldova.
Beneficiarul de protecţie temporară confirmă adresa de reşedinţă în Republica Moldova prezentând unul dintre următoarele acte:
• declaraţia de primire în spaţiul locativ de către proprietarul sau coproprietarii locuinţei - persoană fizică;
• demersul de primire în spaţiul locativ de către proprietarul sau coproprietarii locuinţei - persoană juridică;
• actul ce atestă dreptul de proprietate sau de folosinţă asupra locuinţei, în conformitate cu punctul 106 din Regulamentul privind eliberarea actelor de identitate şi evidenţa locuitorilor Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 125/2013:
- actul de proprietate asupra locuinţei, încheiat în condiţii de validitate prevăzute de lege şi înregistrat la organul cadastral.
- bonul de repartiţie a locuinţei proprietate publică, pasibilă de privatizare în condițiile prevederilor legale, eliberat de autoritatea administraţiei publice locale (primărie) după data de 29 noiembrie 2015, sau, după caz, reconfirmat de autoritatea administraţiei publice locale (primărie) dacă a fost eliberat pînă la data de 29 noiembrie 2015, ori documentul justificativ eliberat de autoritatea administrației publice locale (primărie) prin care se stabilește dreptul de folosință asupra locuinței proprietate publică, pasibilă de privatizare;
- contractul de locațiune, încheiat în condiţiile capitolului VIII din Legea nr. 75/2015 cu privire la locuinţe, între beneficiarul de loc în cămin şi locator. În cazul cazării elevilor în căminele din subordinea instituţiilor de învăţămînt de stat – o copie a deciziei instituţiei de învăţămînt în a cărei gestiune se află căminul şi ordinul privind repartizarea locuinţei;
- contractul de locaţiune sau sublocaţiune, încheiat în condițiile capitolului VIII din Legea nr.75 din 30 aprilie 2015 cu privire la locuințe;
- contractul de leasing încheiat în condițiile prevederilor legale;
- contractul de comodat încheiat în condițiile prevederilor legale;
- hotărîrea instanţei judecătoreşti definitivă și irevocabilă despre recunoaşterea dreptului de folosință asupra locuinței;
- extrasul din Registrul de evidenţă a gospodăriilor populaţiei din localitatea respectivă ce atestă înregistrarea locuinței şi evidenţa membrilor gospodăriei ţărăneşti;
- demersul administraţiei instituţiei de asistență socială, instituţiei medico-sanitare specializate, serviciului de plasament de tip familial sau de tip rezidențial, instituţiei penitenciare, unităţii militare, instituţiei de învăţămînt, inclusiv a celei din subordinea Ministerului Afacerilor Interne sau a Ministerului
Apărării, centrelor de plasament, precum şi a altor instituţii specializate ce dispun de încăperi locuibile, în cazul în care pentru instalarea persoanelor nu este obligatorie încheierea contractului de locațiune.
Nu. Beneficiarul de protecţie temporară poate să depună, în orice moment, și o cerere de azil. Procedura de azil este mai complexă, presupune o analiză individuală a fiecărui caz în parte și, prin urmare, adesea durează mai mult. De asemenea, aveți obligația de-a preda documentul de călătorie și de-a nu părăsi teritoriul Republicii Moldova pe toata perioada procedurii de azil.
Toate detaliile privind criteriile de obținere a asistenţei financiare le puteţi afla accesând linkul: https://help.unhcr.org/moldova/ro/
Demersul de luare în spațiul de locuit se eliberează de persoana juridică (organizația, instituția, centrul de plasament). Demersul completat va conține adresa de reședință unde va locui beneficiarul de protecție temporară și va face trimitere la actul juridic care confirmă dreptul de proprietate sau folosință asupra bunului imobil.
Beneficiarii de protecție temporară au dreptul la admiterea temporară a mijloacelor de transport de uz privat pe teritoriul Republicii Moldova. Regimul vamal de admitere temporară a acestora, pentru aceeași utilizare și sub responsabilitatea aceluiași titular de autorizație, se păstrează cel mult 12 luni.
Serviciul Vamal poate prelungi perioada de utilizare a mijloacelor de transport pentru o durată rezonabilă, în baza unei cereri justificate depuse de titularul autorizației, în condițiile articolului 319 din Codul vamal al Republicii Moldova nr. 95/2021.
Beneficiarii de protecție temporară pot depune cererea de renunțare online ori fizic.
Cererea poate fi depusă online și trebuie să corespundă cerințelor legale stabilite pentru documentul electronic (Legea nr. 91/2014 privind semnătura electronică și documentul electronic). Cererea online se depune la adresele poștale: nord@igm.gov.md, sud@igm.gov.md, migratie@mai.gov.md.
Cererea poate fi depusă fizic în oficiile IGM din mun. Bălți str. Moscovei 9, mun. Cahul str. Ioan Vodă cel Cumplit 79 și mun. Chișinău bd. Ștefan cel Mare 124 (et.4, Secretariatul IGM). Formularul cererii de renunțare care urmează a fi completat poate fi descărcat aici. În cazul familiilor cu copii minori, unul din părinți completează cererea cu indicarea informației și despre copiii minori. La cerere obligatoriu se anexează copiile documentelor de identitate a beneficiarilor
de protecție temporară incluși în cerere.
Cererea de renunțare va fi examinată în termen de 30 de zile calendaristice. Urmare examinării, persoanei i se va elibera o confirmare a faptului că acesta a renunțat la protecția temporară.
Persoanele care au renunțat la protecție temporară sunt obligate să-și reglementeze șederea pe teritoriul Republicii Moldova. În caz contrar, trebuie să părăsească teritoriul țării.
Actele de identitate eliberate beneficiarilor de protecție temporară sunt valabile până la 1 martie 2025.
Persoanelor strămutate din Ucraina, care au obținut protecție temporară până la 1 martie 2024, li s-a prelungit automat documentul de identitate al beneficiarului de protecție temporară până la 1 martie 2025, fără obligația de a se prezenta la oficiile IGM.
Valabilitatea documentului poate fi confirmată la scanarea QR codului de pe verso-ul actului de identitate.
Dacă codul QR nu se scanează, vă puteți apropia la oficiul IGM unde ați obținut actul pentru eliberarea unui nou document.
Domeniul admisie și documentare