La 26 februarie 2025, Guvernul Republicii Moldova a decis prelungirea protecției temporare acordată persoanelor strămutate din Ucraina pentru încă un an, până pe 1 martie 2026.
Schimbările importante ce se pun în aplicare începând cu 1 martie 2025:
- Categoriile de persoane beneficiare au fost extinse
- Protecția temporară va fi acordată și pentru persoanele și membrii familiilor acestora care, deși nu sunt cetățeni ucraineni, dar dețin permise de ședere permanentă emise conform legislației Ucrainei.
-Vor putea solicita protecția temporară și persoanele care nu dețin cetățenia niciunui stat, cărora le-a fost recunoscut statutul de apatrid de autoritățile ucrainene.
- Copiii născuți după 24 februarie 2022, din părinți care sunt resortisanți ai unui stat terț sau apatrizi și care trăiesc cu un cetățean ucrainean, vor putea solicita protecție temporară. Această modificare asigură dreptul de a fi protejat și împiedică separarea familiilor, având în vedere interesul superior al copilului.
- De asemenea, familiile care s-au căsătorit după 24 februarie 2022, dar au avut reședința în Ucraina, pot solicita protecția temporară.
2. Documente acceptate pentru obținerea protecției temporare
Pentru a facilita obținerea protecției temporare, se acceptă și titlul de călătorie eliberat de Secția Consulară a Ambasadei Ucrainei din Republica Moldova. Aceasta vine în sprijinul celor care au dificultăți în obținerea altor documente.
3. Reguli noi pentru minorii care vin din Ucraina
Minorii de până la 14 ani vor putea traversa frontiera de stat inclusiv pe baza certificatului de naștere. În schimb, minorii de 15 ani și mai mari vor trebui să prezinte pașaport ordinar de plecări în străinătate, buletin/carte de identitate, pașaport intern, inclusiv cu termenul de valabilitate expirat, sau în baza pașaportului părintelui în care este înscris copilul cu aplicarea fotografiei, pentru a reduce riscul de fraudă sau confuzie.
4. Clarificări privind acordarea și retragerea protecției temporare
Sunt introduse reglementări clare pentru cazurile în care o persoană nu poate beneficia de protecție temporară sau când aceasta poate fi retrasă, în conformitate cu legea privind azilul din Republica Moldova. Motivele de excludere de la acordarea protecției temporare sunt stipulate la art. 384 din Legea nr. 270/2008.
5. Obligația de a informa autoritățile locale despre copiii care încep școala
Beneficiarii de protecție temporară care își înscriu copiii în instituțiile de învățământ trebuie să informeze autoritățile locale de educație, în termen de 5 zile lucrătoare, prin expedierea/depunerea unei notificări în scris.
6. Renunțarea voluntară la statutul de beneficiar al protecției temporare
Persoanele care doresc să renunțe la statutul de beneficiar de protecție temporară pot depune o cerere în scris la Inspectoratul General pentru Migrație sau la Misiunile diplomatice ale Republicii Moldova în străinătate.
7. Traversarea frontierei de stat
Adulții care traversează frontiera de stat cu actul de identitate național pot efectua doar o singură intrare/ieșire din/spre Ucraina, excepție fac deținătorii de pașapoarte interne/buletine de identitate care sunt locuitori ai zonei de frontieră, în baza acordului bilateral.
8. Clarificări suplimentare privind statutul de beneficiar al protecției temporare
- Înregistrarea solicitantului prin intermediul interfeței de acces a paginii-web oficiale protectietemporara.gov.md, în scopul documentării cu acte de identitate pentru obținerea protecției temporare, nu conferă statut de beneficiar de protecție temporară.
- Statutul de beneficiar de protecție temporară se obține de la data eliberării documentului de identitate de către Inspectoratul General pentru Migrație.
- Solicitantul de protecție temporară este obligat, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data înregistrări în scopul documentării cu acte de identitate, să se prezinte la unul dintre sediile IGM sau să solicite o echipă mobilă de documentare.
Important:
Actele de identitate eliberate beneficiarilor de protecție temporară vor fi valabile până pe 1 martie 2026.
Valabilitatea documentului poate fi confirmată la scanarea QR codului de pe verso-ul actului de identitate.
Reiterăm faptul că modificările noi la mecanismul de acordare a protecției temporare nu solicită prezența beneficiarilor la oficiile Inspectoratului.
