În conformitate cu prevederile cadrului normativ, activitatea Inspectoratului General pentru Migrație prezumă: colectarea, procesarea și prelucrarea datelor cu caracter personal ale străinilor, gestionarea și utilizarea sistemelor de evidență a acestora (prevederile lit. l) subpct. 8) pct. 8 din Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea Inspectoratului General pentru Migrație, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 16/2023).
Totodată, Inspectoratul este învestit cu dreptul de a solicita, în condițiile legii, și de a primi gratuit de la autoritățile administrative centrale, autoritățile administrației publice locale, instituții, persoane fizice și juridice acte, date statistice și informații necesare activității sale (prevederile subpct. 3) pct. 9 din Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea Inspectoratului General pentru Migrație, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.16/2023).
E de menționat că, Inspectoratul General pentru Migrație prelucrează datele cu caracter personal, prin mijloace automatizate/manuale strict necesare pentru domeniul de competență.
În această ordine de idei, este necesar de precizat că, prelucrarea datelor cu caracter personal, cu excepțiile stipulate expres în Legea nr.133 din 08 iulie 2011 privind protecția datelor cu caracter personal, se efectuează cu consimțământul subiectului datelor cu caracter personal.
Operatorii Inspectoratului General pentru Migrație la procesarea datelor cu caracter personal se conduc de următoarele principii esențiale:
a) prelucrare în mod corect şi conform prevederilor legii și a actelor normative interne în vigoare;
b) colectare în scopuri determinate, explicite şi legitime întru desfășurarea activității în domeniul de competență;
c) procesări adecvate, pertinente și neexcesive în ceea ce privește scopul pentru care sunt colectate și /sau prelucrate ulterior;
d) exacte și, dacă este necesar,actualizate;
e) stocare într-o formă care să permită identificarea subiecţilor datelor cu caracter personal pe o perioadă care nu va depăşi durata necesară atingerii scopurilor pentru care sânt colectate şi ulterior prelucrate;
f) respectarea drepturilor subiectuluide date cu caracter personal;
g) implementare și respectarea măsurilor organizatorice și tehnice necesare pentru protecția datelor cu caracter personal.
Subsidiar, la îndeplinirea atribuțiilor sale, operatorii Inspectoratului General, implementează măsuri organizatorice și tehnice pentru asigurarea protecției datelor cu caracter personal în conformitate cu Politica de securitate a datelor cu caracter personal.
În scopul exercitării drepturilor prevăzute de lege, subiectul datelor cu caracter personal este în drept să se adreseze către Inspectorat cu o cerere scrisă și expediată la adresa: mun. Chișinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 124, MD-2012.
De asemenea, solicitantul are posibilitatea de a transmite cererea semnată cu semnătura digitală prin intermediul poștei electronice la adresa: migratie@mai.gov.md.
Cererile se întocmesc în conformitate cu prevederile Codului administrativ al Republicii Moldova nr. 116 din 19.07.2018.