Dreptul de şedere reprezintă dreptul de a-şi stabili reşedinţa sau domiciliul pe teritoriul Republicii Moldova, acordat străinului de către autoritatea competentă pentru străini - Inspectoratul General pentru Migrație al Ministerului Afacerilor Interne (IGM al MAI).
Decizia de acordare a dreptului de ședere provizorie sau permanentă este actul oficial emis de autoritatea competentă pentru străini care confirmă dreptul de ședere provizorie sau permanentă pe teritoriul Republicii Moldova.
Străinul poate solicita acordarea dreptului de ședere provizorie în Republica Moldova în baza unei vize de lungă ședere în scopul pentru care a fost eliberată. Excepție de la această regulă fac: asociații sau acționarii persoanelor juridice cu investiții străine înregistrate în Republica Moldova; victimele traficului de ființe umane; victimele violenței în familie și lucrătorii migrați.
Dreptul de ședere provizorie poate fi acordat: a) pentru imigrare la muncă; b) pentru studii; c) pentru reîntregirea familiei; d) pentru activităţi umanitare, de voluntariat sau religioase; e) pentru tratament medical de lungă durată, balneosanatorial şi de recuperare; e1) pentru protecţia victimelor traficului de fiinţe umane; e2) pentru protecţia victimei violenţei în familie; f) pentru alte scopuri, în care activitatea străinului nu contravine legislaţiei Republicii Moldova sau prezenţa lui pe teritoriul Republicii Moldova este necesară în interes public sau de securitate naţională; f1) pentru activităţi în domeniul tehnologiei informaţiei; g) investitorilor străini; h) persoanelor cu funcţii de conducere; i) specialiştilor; j) stagiarilor absolvenţi de studii superioare.
Străinul care solicită acordarea sau prelungirea unui drept de ședere, dreptul la repatriere sau autorizarea emigrării depune personal o cerere, însoțită de actele în original și copie, la subdiviziunile teritoriale ale IGM în raza căreia solicitantul/persoana fizică are domiciliul/reședința, respectiv sediul/oficiul în cazul persoanelor juridice:
Achitarea serviciului se face la:
Funcționarul GUDS verifică dacă dosarul depus de către solicitant este complet și în conformitate cu cadrul normativ existent, dacă documentele atașate (inclusiv formularu de cerere/demers) sunt completate corect și acordă sprijin la completarea rubricilor prevăzute de cerere/demers-formular. De asemenea, funcționarul GUDS verifică dacă documentul de călătorie al străinului este recunoscut sau acceptat de Republica Moldova precum și valabilitatea acestuia.
Funcționarul GUDS este în drept să întoarcă dosarul solicitantului cu indicarea motivului întoarcerii, în scopul completării și/sau înlăturării iregularităților stabilite pentru prezentarea repetată a dosarului.
La prezentarea dosarului cu atașarea tuturor documentelor necesare, angajatul GUDS verifică dacă străinul indicat în cerere nu se regăsește în Registrul străinilor din Subsistemul informațional automatizat al IGM (SsI al IGM) și consultă istoria acestuia.
Funcționarul GUDS va introduce datele străinului în SsI al IGM.
În scopul asigurării deciziei pe caz, executorul (funcționarul) verifică informația disponibilă/necesară privind străinul precum și solicitantul, prin diverse baze de date care sunt în gestiunea IGM.
Cererea de modelul stabilit, semnată de solicitant, şi actele justificative, se depun
personal de către solicitant la ghişeele de documentare a străinilor din cadrul IGM.
În cazul solicitării acordării/prelungirii dreptului de şedere pentru reîntregirea familiei, cererea
de modelul stabilit este semnată de solicitant şi de membrul familiei stabilit cu reședință sau domiciliul în Republica Moldova, pentru care se face reîntregirea.
La depunerea cererii privind acordarea/prelungirea dreptului de ședere pentru reîntregirea familiei se solicită prezența membrului de familie stabilit cu reședința sau domiciliu în Republica Moldova.
Demersul persoanei juridice se semnează de către administratorul întreprinderii/ conducătorul instituției/organizației, pe demers se aplică ștampila umedă.
Decizia de acordare se eliberează la Ghișeul Unic al IGM. Informația despre decizia de refuz se comunică solicitantului prin scrisoare în termen de 3 zile lucrătoare din data aprobării acesteia.