„Fiecare străin pe care îl ai în față este ca o carte - o sursă de informare și de ameliorare pentru tine”

Publicat: Mie, 20/12/2023 - 16:14 | | Vizualizări:

Republica Moldova este pregătită pentru integrarea străinilor. Țara noastră are de câștigat de la fiecare dintre ei și nu doar din punct de vedere social sau cultural. O spun reprezentanții diasporei moldovenești reîntorși acasă după ce au studiat, au muncit și au acumulat experiență de viață departe de casă.

După 9 ani de studii la Paris, Alexandru Magnet a înființat o filială a unei companii franceze în Moldova, specializată în proiectarea și producerea cablajelor, senzorilor și conectorilor de plastic pentru industria auto. Din spusele tânărului, cele mai recente date arătau că 2% din exporturile Republicii Moldova către Franța reveneau afacerii pe care o gestionează el și cu partenerii săi francezi, în Zona Economică Liberă de la Strășeni. Dacă suntem deschiși pentru integrarea experiențelor din afară, avem doar de câștigat, spune tânărul de 32 de ani.

Decizia de a crea compania a venit în 2018, ca urmare a aflării unui francez în Republica Moldova timp de trei zile. A fost o decizie spontană, motivată în primul rând de faptul că investitorul a văzut aici un cumul de factori potriviți, securitatea și forța de muncă aptă să aducă multă valoare adăugată.

La scurt timp, Zona Economică Liberă a început să se dezvolte activ. „Eram al doilea rezident când am venit. Aici era o clădire părăsită. Am început să investim noi, apoi alții și tot așa. S-a amenajat drumul. S-a construit o zonă e agrement destul de plăcută. Pentru prima dată după ce s-a desființat Uniunea Sovietică, în Strășeni au început să fie construite blocuri locative noi. E un semn bun”, spune Alexandru.

Astăzi compania numără aproximativ 70 de angajați. Majoritatea sunt moldoveni, dar pentru că se simte lipsa forței de muncă, angajează și cetățeni străini. Sunt puțini, doi ucraineni și doi tunisieni, dar toți au reușit să se integreze ușor și au fost primiți bine de colegii lor din Moldova.

„Avem noroc că străinii care sunt în colectivul nostru sunt persoane calificate, bine educate, liniștite, la locul lor. De multe e mai greu să învățăm ceva de la ei, dacă mergem pe abordarea „Lasă el să învețe limba mea, apoi mai văd ce fac cu el”. Iar experiența noastră arată că, dacă putem să-l ajutăm activ pe străin să se integreze, vorbindu-i și în limba lui, avem de câștigat mult. Persoanele care au vrut de la bun început să avanseze și care au reușit s-o facă până la urmă sunt anume colegii noștri moldoveni, care au vorbit cu străinii în limba franceză. Pe de o parte cu colegii noștri din Tunisia, care lucrează aici, pe de alta - cu partenerii din Franța”, explică omul de afaceri.

Alexandru spune că fiecare persoană străină pe care o ai în față este ca o carte - o sursă de informare și de ameliorare pentru tine, întâi de toate. Iar ca angajator, se bucură să vadă că moldovenii și străinii leagă între ei prietenii, se ajută reciproc când au nevoie la treburile din jurul casei, la tăiat lemne, când trebuie să meargă la medic, dar și la sărbătorile de familie.

Campania „Moldova e și casa mea” este implementată în contextul Zilei Internaționale a Migranților de către Inspectoratul General pentru Migrație al Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova în parteneriat cu Organizația Internațională pentru Migrație, Misiunea în Moldova.

Sursa foto: Organizația Internațională pentru Migrație, Misiunea în Moldova.